Útmutató az aktív időskor eléréséhez

2022. június 8.

A Dr. Rose Magánkórház professzorai és főorvosai fogtak össze, hogy felhívják a férfiak figyelmét egészségük megőrzésének fontosságára. 40 éves kor felett már tudatosan kell tennünk a hosszú és egészséges életért, nem csak magunkra, de családunkra is gondolva. Nagyrészt rajtunk múlik, hogy az élet második felét szellemileg, lelkileg, testileg frissen, harmóniában éljük-e. Már apró változtatások is segítenek abban, hogy plusz éveket nyerjünk és életminőségünk javuljon.

Időskor

A magyar férfiak legfőbb halálokai között a szív- és érrendszer, a daganatos megbetegedések, köztük a tüdő, a vastagbél és a prosztata rosszindulatú elváltozásai szerepelnek. Az elmúlt pár évben a koronavírus járvány miatt az egészségügyi szűréseken résztvevők száma a korábbiakhoz képest drasztikusan visszaesett, itt az ideje, hogy tudatosan tervezzük a jövőnket és komolyan vegyük az egészségi állapotunkat.

Dr. Préda István kardiológus, belgyógyász professzor, Dr. habil Lelbach Ádám belgyógyász, gasztroenterológus, geriáter és hipertonológus főorvos, Dr. Hangody László ortopéd-traumatológus szakorvos professzor és Dr. Varga József urológus főorvos foglalták össze a legfontosabb tudnivalókat a férfiak egészségével kapcsolatban.

Legtöbb áldozatot a szív- és érrendszeri betegségek követelnek, közel annyit, mint más halálokok együttesen.

A szív- és érrendszeri betegségek kialakulására hajlamosító tényezők

  • Az egyik legfontosabb hajlamosító tényező a magas vérnyomás.
  • A magasabb koleszterinszint és a cukorbetegség is összefüggésben van a szív- és érrendszeri kóros elváltozások kialakulásával.
  • A túlsúly és mozgásszegény életmód.
  • A genetika fontos hajlamosító tényező a szív- és érrendszeri betegségek kialakulására.

Mit tehetünk a szív- és érrendszeri problémák megelőzése érdekében

  • A szív- és érrendszeri betegségek kapcsán is fontos a szűrés és a kivizsgálás.
  • Magasabb a vérnyomás esetén, a megfelelő vérnyomást kell beállítani: 135/90 Hgmm alá.
  • Magasabb koleszterinszint esetén, el kell kezdeni a koleszterinszint csökkentését.
  • Túlsúlyos esetén a megfelelő testsúlycsökkentést kell elérni, szénhidrát szegény ételek fogyasztásával, rendszeres mozgással.
  • Az egészség megőrzést elsősorban a rendszeres testmozgás és a megfelelő táplálkozás megtartása teszi leginkább lehetővé.

Praktikus tanácsok a táplálkozásra vonatkozóan

  • Részesítsük előnyben szárnyasok fogyasztását a marhahússal vagy a sertéshússal szemben.
  • Mérsékelt húsfogyasztás javasolt.
  • Csökkentsük a só bevitelt.
  • Tojásfehérje ideális fehérjeforrás.
  • Fogyasszunk sok rostban gazdag zöldséget.
  • Igyunk megfelelő mennyiségű folyadékot.
  • A hiányzó vitaminokat és ásványi anyagokat pótoljuk.

Hogyan lehet megelőzni a mozgásszervi problémákat?

  • A megelőzés része lehet a mozgásszervi szűrés is, amely idejekorán felhívja a figyelmet az esetleges problémákra.
  • Fokozatosan kezdjünk sportolni, mert a hirtelen megkezdett intenzív sportoláshoz nem adaptálódnak sem az izmok, sem a szalagok, sem a csontrendszer – és ez általában  sérülésekhez is vezet.
  • Gyakori balesettípusok az idősödő férfiak labdarúgása közben elszenvedett Achilles-ín szakadása, a térd porcsérülései, szalagsérülések és izomhúzódások. Ezeket rendszeres sportolással, fokozatos terheléssel és bemelegítéssel tudjuk elkerülni.
  • Jellemző baleseti forrás, amikor túlsúllyal kezd el valaki intenzíven sportolni, akár csak futni, ilyenkor egy kis gödör is elég a súlyos térdsérülés elszenvedéséhez, mert a testünk nem tud korrigálni. Ne akkor kezdjünk el sportolni, amikor már kialakult a túlsúly.
  • Úgy őrizhetjük meg mozgásszervi fittségünket, ha a fiatalon megkezdett sportolást nem hagyjuk abba, és egész életünket végig kíséri az - aktuális korosztályunknak megfelelő - aktív sportolás.
  • Amikor elkezdünk sportolni, akkor fokozatosan és rendszeresen sportoljunk.

A mozgásszervi betegségek az élet hosszúságát is meg tudják határozni. A vezető halálokok között szerepel az időskori elesés, a combnyaktörésből fakadó másodlagos halálozás. Minél később kerülnek az ízületek olyan állapotba, hogy már nem alkalmasak az aktív mozgásra, annál hosszabb lesz az életkor.

A prosztatarák a férfiak egyik leggyakoribb daganatos megbetegedése

Magyarországon évente 4500 férfinél fedezik fel a prosztatarákot és 1000 férfi halálát okozza a prosztata daganata. A tudományos adatok szerint a betegség kialakulása összefüggésben van a táplálkozással, a mozgással.

  • A prosztata daganat ugyan nem öröklődik, de háromszor akkora a valószínűsége a kialakulásának annál a férfinél, akinek a felmenői között előfordult a betegség.
  • Egyértelműen bizonyított, hogy egyes szakmákban dolgozóknál, akik kadmiummal sűrűn érintkeznek, (elemekkel, akkumulátorokkal, hegesztéssel, forrasztással foglalkoznak) sokkal nagyobb valószínűséggel alakul ki rosszindulatú prosztata daganat.
  • A prosztata daganat megismerhető, gyógyítható, a PSA-szint mérésével, és egyszerű és pontos vizsgálatokkal kiváló diagnózist lehet adni.
  • Ugyanazt a táplálkozást javasolja az urológus is, mint a kardiológus, mert a szív- és érrendszeri betegségeket, valamint a prosztatarákot is azonos táplálkozással lehet megelőzni.

Az elmúlt 30 évben azonban óriási fejlődésen ment keresztül a prosztatadaganatok gyógyítása. Ma már tökéletesen ki lehet vizsgálni a betegséget, meg lehet mondani, hogy milyen stádiumban van a beteg, illetve melyik az az eljárás, amivel meg lehet gyógyítani. Nem kell a betegségtől megijedni, viszont szakemberhez kell fordulni, és rendszeresen kell szűrésre járni.

Várható élettartam és a szűrővizsgálatok kapcsolata

40-50 éves kortól a férfiaknak is rendszeres szűrővizsgálatokon javasolt részt venniük. A leggyakoribb halálokok - a szív- és érrendszeri betegségek mellett - a daganatos betegségek, ezek között is a tüdőrák, a vastagbélrák és a prosztatarák. Ezen betegségek felfedezésére mind létezik megfelelő szűrővizsgálat. A születéskor várható élettartam magyar nőknél 80 év körüli, férfiaknál 72 év, ebből is világosan látszik, hogy a férfiak életkilátásain szűrővizsgálatokkal is javítanunk kell. Orvosi javaslat, hogy 40 éves kor felett rendszeresen vegyük igénybe ezeket a szűrővizsgálatokat, illetve a testmozgást és az egészséges táplálkozást tegyük mindennapjaink részévé. Mindezt nemcsak önmagunkért, hanem azokért is, akikért felelősséggel tartozunk: családunkért és a környezetünkért is.

A Dr. Rose Magánkórház professzorai és főorvosai kihangsúlyozták, hogy férfiaknak aktívan részt kell venniük egészségük megőrzésében. Az egészségben eltöltött évek számát nagymértékben növelhetjük, ha elmegyünk az ajánlott szűrővizsgálatokra​, illetve a testmozgást és az egészséges táplálkozást mindennapjaink részévé tesszük.