Stresszmentes karácsony

2022. november 30.

Az év utolsó heteit és a karácsonyt mindannyian várjuk, de sokszor beárnyékolja a készülődést a felhalmozott feladatok véget nem érő listája, egy éppen kialakuló családi feszültség, vagy a kivitelezhetetlennek tűnő munkahelyi határidők. Amikor a stressz szintünk a csúcson jár, nehéz megpihenni vagy a karácsonyra hangolódni. Próbáljuk megelőzni a nehéz élethelyzeteket, vonjuk le a korábbi évek tanulságait, tervezzünk előre.

Karácsony
  • Legyünk reálisak minden karácsony más és más, tegyünk le a tökéletes ünnep mindenáron történő megvalósításáról. Alakítsunk ki új szokásokat, ne ragaszkodjunk mereven a megszokotthoz.
  • Tegyük félre a családi problémákat, a vitás helyzeteinket ne az ünnepek alatt akarjuk megoldani.
  • Készítsünk költségvetést, próbáljuk tartani a tervezett kiadásainkat.
  • Készítsen saját kezűleg ajándékokat. Ha van olyan kézimunka amiben örömét leli, használja ki az alkalmat és tanítsa meg ezeket fiatalabb rokonainak.
  • Tervezzen előre. Jelölje ki előre a takarítás, bevásárlás, beszerzés időpontjait. Tervezze meg az ünnepi menüt, sütés-főzés időpontját. Ha teheti, vonja be gyermekét, unokáját az ünnepi ételek elkészítésében.
  • Tanuljon meg nemet mondani. Ha úgy érzi, hogy teljesen elárasztják az évvégi feladatok, ne vállaljon extra terheket.
  • Ne adja fel egészséges szokásait. Még a legnagyobb évvégi hajtásban se feledkezzen meg arról, hogy egészségesen étkezzen, ragaszkodjon a megszokott sportoláshoz, mozgáshoz és figyeljen arra, hogy eleget pihenjen.
  • Ismejük fel az érzéseinket. Ha a közel múltban vesztettük el szerettünket, akkor valószínűleg a hiánya szomorúsággal és gyásszal tölt el bennünket. Az ünnepi időszakban ezek az érzések csak felerősödnek, fejezzük ki érzéseinket.
  • Ha egyedül érzi magát, akkor keressen társaságot. Keresse fel régi kapcsolatait, frissítse fel régi érdeklődési köreit, vegyen részt közvetlen lakókörnyezete eseményein, vallási programokon. Keressen eseményeket a különböző szervezetek weboldalain, vegyen részt virtuális programokon.
  • Ha az ünnepek alatt rosszul érzi magát, feszült, szorong, kérje családja vagy barátai segítségét.
  • Az önkéntes munka sokaknak segít az ünnepi pillanatok megélésben, új kapcsolatok kialakításában.

Hogyan őrizzük meg testi-lelki egyensúlyunk?

  • Az ünnepi étkezések előtt együnk egészséges harapnivalókat, ne együk túl magunkat zsíros vagy édes ételekkel.
  • Karácsonykor próbáljuk az ünnepi menüt egészségesebben elkészíteni.
  • Törekedjünk arra, hogy az ünnepek alatt is megtartsuk a szokásos napi ritmusunkat, aludjunk, pihenjünk eleget.
  • A szabadság alatt is kialakíthatunk új egészséges szokásokat. Közös séták, közös sporttevékenységek. Az ünnepek alatt próbálja ki a jógát, meditációt.
  • Kerülje a dohányzást és a fokozott alkoholfogyasztást.
  • Próbáljon időt tölteni hírek és közösségi média olvasása nélkül. Hallgasson zenét, olvasson könyveket.

Ne engedje, hogy az ünnepek közeledte félelemmel, szorongással töltse el. Tegyen lépéseket, hogy megelőzze a stresszt. Tanulja meg felismerni saját érzékeny pontjait és ezek ismeretében tervezzen előre. Megtervezett lépésekkel, pozitív gondolatokkal könnyebben megtalálja az ünnep békéjét és szépségét.

Ha úgy érzi, hogy nem tud megbirkózni az önre nehezedő terhekkel, vagy kilátástalannak érzi a helyzetét kérje szakember segítségét.

Forrás: készült a Mayo Clinic cikke alapján.