+36 1 377 6737 Online időpont foglalás

Őszi immun kisokos

A náthás, influenzás időszakban azzal erősíthetjük meg immunrendszerünket, ha gondoskodunk szervezetünk megfelelő tápanyag-ellátottságáról!

A nyári bőséges gyümölcs- és zöldségfogyasztással nem tudjuk feltölteni vitaminraktárainkat a későbbiekre, hiszen szervezetünk a legtöbb vitamint nem képes néhány hétnél tovább tárolni. A B-vitaminok még ennél is rövidebb ideig, mindössze 3-4 napig maradnak a szervezetben, egyedül a nyáron bevitt, zsírban oldódó A-, D-, E- és K-vitaminok aktivitására számíthatunk, melyek a bőr alatti zsírszövetekben és a májban is megtalálhatók még nagyjából 2-3 hónapig. Bizonyos ételek és táplálék-kiegészítők fogyasztásával azonban ősszel is megelőzhetjük az immunrendszer meggyengülését, elejét vehetjük egyes vírusos, bakteriális fertőzéseknek. Fontos azonban, hogy ne sokáig tároljuk a zöldségeket, gyümölcsöket a hűtőben, mert azzal veszítenek vitamintartalmukból, a citrusfélék közül pedig, amennyiben a héjukat is felhasználjuk, mindenképpen válasszunk kezeletlen fajtát! 

Tudta? 

- Azok számára, akiknek gyakran hűvösek a végtagjai, érdemes a vérkeringést omega-3 zsírsavak bevitelével serkenteni. A halak és a tenger gyümölcsei, a dió és a lenmag is kiváló forrásai, de ha egy héten kétszer nem eszünk ezekből az ételekből, kúraszerűen, táplálék-kiegészítő formájában is szedhetjük.

- A nyers fokhagymában található A-, B-, C- és E-vitamin mellett az allicin nevű anyag baktérium- és vírusölő hatású. Amennyiben célzott antibiotikum-kúrára van szükség, semmiképpen ne fokhagymával próbálkozzunk, de nátha, megfázás esetén és megelőzésre is bátran fogyasszuk nyersen, akár egy kis mézzel lenyelve.
  
- Főként a szabadban sok időt töltők érzékenyebb bőre lehet hajlamos ősszel a kiszáradásra, a húzódásra. Segítségünkre lehet ilyenkor a megfelelő C- és E-vitaminbevitel: együnk rendszeresen mandulát, mogyorót, napraforgómagot és citrusféléket is.
  

Mit tegyünk?

Az orvos válaszol - Dr. Solymos Mónika, belgyógyász, kardiológus 

A legfontosabb ebben az időszakban is a kiegyensúlyozott, változatos étrend, próbáljunk minél több főétkezés alkalmával zöldségfélét és gyümölcsöt csempészni a menübe. A legjobb, ha étrendünkben a hazai égövön is megtermő finomságok vannak túlsúlyban, hiszen a zöldség és a gyümölcs a szállítás során is veszíthet tápanyagtartalmából. Fogyasszunk sok almát, körtét, szőlőt, céklát, káposztát és burgonyát. A sütőtök rendkívül gazdag rostokban, antioxidánsokban, vitaminokban és ásványi anyagokban. Kiemelkedő B1-, B2-, B3-, B5-, B6, B7-, C-, és K-vitamintartalma, A-vitamintartalom szempontjából pedig még sárgarépát is lekörözi! Fontos cink-, kalcium-, mangán-, réz-, vas-, foszfor- és folsavforrás, az egyik legjobb őszi immunerősítő!