+36 1 377 6737 Online időpont foglalás

Kevesebbet ülj, tovább élsz!

Evolúciós szempontból az ülőmunkánál sokkal aktívabb életformára van berendezkedve a testünk. Egy kutatás szerint például, ha egy nap kevesebb, mint három órát töltenénk a számítógép előtt, évekkel tovább élhetnénk! De akkor mit tehetnek az irodai dolgozók? Természetesen van megoldás!

Kezdetben talán csak nehezen megy egy-egy mozdulat, érezzük, hogy feszül a hátunk, a nyakunk, jólesne megnyújtózni, sétálni, elmenni masszázsra. Így üzen a szervezetünk, hogy nem mozgunk eleget, illetve nem a megfelelő testtartásban ülünk. További jel arra, hogy az egész napos görnyedéstől elgyengültek a gerinc melletti hátizmok, amikor az erőteljesebb fizikai munka hatására jelentkeznek a deréktáji, illetve nyaki gerincpanaszok. Nem kell szakítanunk az irodai életmóddal – hiszen erre ritkán van lehetőségünk –, mégis tehetünk néhány dolgot azért, hogy elkerüljük egy komolyabb porckorong-bántalom vagy a sérv kialakulását. Elsőként érdemes ortopéd szakorvos segítségét kérni a pontos diagnózis felállításához, mert az interneten keresgélve rengeteg inkorrekt információhoz juthatunk, és a házi orvoslás ilyenkor tovább ronthat a helyzeten. Ezután gyógytornásszal tudjuk helyrehozni a tartásproblémákat, méghozzá elég hamar, amennyiben kitartóak vagyunk! A szakember ugyanis az orvos diagnózisa alapján megmutatja azt a néhány kulcsfontosságú személyre szabott gyakorlatot, amelyre szükségünk van a javuláshoz. Ez alapján megtervezve az edzést, már napi 20 perces, vagy heti 2-3 alkalommal végzett, 30-40 perces mozgással jelentős eredményt tudunk elérni, főként, ha kiegészítjük azt úszással, sétával.

Tudta?

- Gyakran előfordul, hogy más testrésznél lokalizálható a fájdalom, mint ahol a probléma forrása van. Így például a váll vagy a felkar területén jelentkező kellemetlen érzés hátterében lehetnek nyaki eredetű, csípőfájdalom esetében pedig deréktáji bántalmak.

- Az egész napos ülés során lelassul a vérkeringés, csökken a lipáz enzim aktivitása, így kevesebb zsírt égetünk. Nő nemcsak az elhízás, de a szív- és érrendszeri problémák, illetve a cukorbetegség kialakulásának kockázata is!

-Ha van lehetőségünk megszakítani a munkát sétával, felállással, a gyógytornász azt is meg tudja mutatni, mi a legegészségesebb pozíció az állás és a mozgás során, továbbá abban is segít, hogyan korrigálhatóak bizonyos rosszul berögzült rutinmozdulatok.

- A Pilates egy ideális mozgásforma az úgynevezett core izmok erősítésére, melyek azért felelősek, hogy minden oldalról tartsák a gerincünket.

Mit tegyünk?

A szakember válaszol – Horváth Mária, gyógytornász

Csak akkor tudjuk jelentősen javítani a tartásproblémákat, ha azzal is tisztában vagyunk, hogyan kell helyesen ülni egész nap. Kezdjük azzal, hogy beállítjuk a monitort: lehetőleg szemmagasságba essen, ne kelljen görnyednünk ahhoz, hogy kényelmesen lássuk. Az irodai széken úgy helyezkedjünk el, hogy meg tudjuk támasztani a derekunkat, a talpak a talajon pihenjenek, a comb és a lábszár minimum derékszöget zárjon be. Inkább magasabban üljünk, mint alacsonyan! Törekedjünk arra, hogy a medencét középhelyzetben tartsuk: ne toljuk ki hátra, hanem annyira billentsük előre, hogy egyenes háttal tudjunk ülni. A nyakat se toljuk előre, a vállat engedjük le!