+36 1 377 6737 Online időpont foglalás

Frissen, fitten, energikusan…

A téli hideg és a kevesebb zöldség-, illetve gyümölcsfogyasztás lemeríthetik a szervezet védekezőrendszerét, tavasszal azonban már egyszerűbb az immunerősítés. Mutatunk néhány trükköt, hogy energikusan köszönthessük a jó időt!

A D-vitamin elengedhetetlen a megfelelő immunműködéshez: akár munkába menet feltölthetjük magunkat vele, ha kint vagyunk a szabadban úgy, hogy a bőrünket éri a napfény. Gyalogoljunk néhány megállót, vagy ebédidőben menjünk ki a közeli parkba sétálni, akár 15 perc elegendő lehet a szervezet számára szükséges D-vitaminmennyiség termelődéséhez. Egy másik nagyon egyszerű lépés, amit a tavaszi immunerősítés érdekében tehetünk, hogy egy időre kerüljük az alkoholfogyasztást. Egy pohár ital néhányszor teljesen ártalmatlan lehet, azonban a rendszeres, akár kis mennyiségű alkoholbevitel is kedvezőtlenül hat az immunműködésre. Ha erőtlennek, fáradtnak érezzük magunkat, az bizonyos nyomelemek hiánya miatt is lehet, így nem szűnő fáradékonyság esetén érdemes vérvizsgálat alapján megnézni, nem csappantak-e meg szervezetünk nyomelem-tartalékai. A cink különösen fontos vitalitásunk és a hormonrendszer működésének szempontjából is, forrásai a hüvelyesek, a tejtermékek, a tojás, illetve a hús- és halfélék. A vasnak szintén kitüntetett szerepe van abban, hogy kellően energikusnak érezzük magunkat, ez az esszenciális mikroelem ugyanis nélkülözhetetlen ahhoz, hogy az oxigén a véráramon keresztül eljusson a sejtekhez. A C-vitamin segíti a vas felszívódását, energiát ad, fokozza a koncentrációt, akár napi 1000 mg is bevihető belőle, egy kutatás szerint rendszeres szedése még a szénhidrát utáni sóvárgást is segíthet csillapítani.

Mit tegyünk?

Az orvos válaszol – Dr. Solymos Mónika

Fontos tudni, hogy a vízben oldódó vitaminok mindössze 3-4 napig maradnak a szervezetben, így ezek folyamatos pótlása szükséges egészségünk megőrzéséhez. Minden étkezésbe illesszük be szezonális zöldségeket, gyümölcsöket! A rebarbara kalciumbomba, a spárga folsavban, vasban és A-vitaminban gazdag, a cékla A-, B- és C-vitamintartalmánál fogva erős antioxidáns, a retek rendszeres fogyasztásával szintén segíthetjük az A-, B-, és C-vitamin, illetve a kálium és foszforpótlást. A tavasz egyik slágere még az articsóka, nagyon jó ásványianyag-forrás, továbbá a különböző friss növényi csírákkal könnyedén vihetünk be nagyobb mennyiségű vitamint a szervezetbe azzal, hogy salátába vagy a szendvicsünkre tesszük. Arra figyeljünk, hogy ha a zöldségek és gyümölcsök hetekig állnak a hűtőben, könnyen veszítenek vitamintartalmukból, ezért ne sokáig tároljuk azokat. Érdemes a cukorfogyasztásunkat is csökkenteni, egészséges nassolnivalók az aszalt gyümölcsök, például a füge, a datolya vagy a sárgabarack és az olajos magvak.