+36 1 377 6737 Online időpont foglalás

Egészséges étkezés az Ünnepek alatt is

Év végi hajrá, roskadásig pakolt ünnepi asztal, mozdulni nem tudó vendégek, és a folytatás: gyomorrontás, pluszkilók, elhízás. Mi történne, ha az idén más lenne a forgatókönyv? A hagyományos magyar ünnepi menü nem éppen a kalóriaszegénységéről híres. Azonban sok múlik a részleteken, néhány összetevőt lecserélve, illetve más konyhatechnológiai eljárást alkalmazva sokkal kímélőbb és egészségesebb ételeket varázsolhatunk az asztalra és még a bűntudatérzést is elkerülhetjük.

Tippek, ötletek Galló Nóra dietetikustól

Nézzük a gyakorlati tippeket:

  • A sültek mellé tálaljunk sült, párolt, töltött zöldségköretet: pl. bébi répából, édesburgonyából, sütőtökből, céklából, brokkoliból, vagy gombából.
  • Krumplipüré helyett készítsünk karfiol vagy paszternák pürét friss zöldfűszerekkel megbolondítva
  • A majonézes salátákat próbáljuk ki joghurtosan, kevesebb majonéz felhasználásával
  • A hagyományos köretek helyett válasszunk alapanyagként bulgurt, kuszkuszt, quinoát, kölest vagy hajdinát, melyet feldobhatunk különféle zöldségekkel, pirított magvakkal és akár gránátalmával
  • Együnk bőségesen házi fermentált zöldségeket, vagyis savanyúságot a főételek mellé, mert probiotikus hatásúak, így támogatják a bélflóránk egyensúlyát
  • Halat az asztalra! Nagyon finom és egészséges lehet roston sütve, grillezve fokhagymás-citromos olívaolajjal kenve, a belsejében egy-egy ág rozmaringgal vagy kakukkfűvel.
  • A sütemények elkészítéséhez használjunk teljes kiőrlésű zabpehely lisztet, köles lisztet, melyek rostban, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdagabbak
  • Mérsékeljük a hozzáadott cukor mennyiségét és használjunk növényi alapú édesítőket pl.: stevia-eritrit. Aszalt gyümölcsök helyett használjunk frisset vagy fagyasztottat
  • Kóstoljunk egyszerre 1-1 szelet süteményt vagy időzítsük ezt az uzsonna idejére, így egy kisétkezést kiválthatunk vele. Vágjuk kisebb darabokra, így látszatra többet ehetünk belőlük.

Trükkök hogyan tudunk „megspórolni” néhány kalóriát:

  • A főfogás előtt tálaljunk fel salátát vagy egy könnyű levest, ami csillapítja az éhséget és telíti a gyomrot, így a főételből kevesebbet fogyasztunk.
  • A kalóriadús tejszínes öntetek, szószok, mártások helyett is készítsünk egészségesebb zöldséges változatokat pl.: gombamártás, kapros-joghurtos öntet
  • Igyunk meg étkezés előtt egy pohár friss vizet, ez is csökkenti az éhséget
  • A teltségérzet 15-20 perccel az étkezés megkezdése után jelentkezik. Ezért együnk lassan, szánjunk elegendő időt az étkezésre! Az egyes fogások közt tartsunk egy kis szünetet, így elkerülhetjük, hogy többet együnk, mint amennyire szervezetünknek szüksége van.
  • Alkoholból csak szárazat! Mindig étkezéshez fogyasszuk és igyunk mellé vizet is a hidratálás miatt.
  • Mozogjunk az ünnepek alatt is, menjünk el sétálni a családdal-barátokkal közösen. Étkezés után kifejezetten segíti az emésztést és a mozgással kalóriát is égetünk.