+36 1 377 6737 Online időpont foglalás

Az elhízás az egész testre károsan hat

2016 az elhízás elleni harc éve. Nem csoda, hiszen rendkívül káros következményei lehetnek az egyre gyakoribb kóros túlsúlynak. Mit tehetünk ellene?

A kóros mértékű elhízás legfőbb kiváltó oka a helytelen életmód, ami nem csak minket, hanem az egész családunkat érintheti. Akinek genetikailag fokozott hajlama van az elhízásra, már gyerekkorától sokat tehet ellene, mindazonáltal, akiknek nem kell aggódniuk a rossz gének öröklődése miatt, azok is elhízhatnak, amennyiben több energia kerül a szervezetükbe, mint amennyit elhasználnak. Pozitív energiamérleghez számos „rossz szokás” vezethet, ilyen a mozgásszegény életmód, a megnövekedett édesség és csokoládéfogyasztás, a nassolás, illetve, ha a napi folyadékmennyiséget cukrozott italokból pótoljuk. Az elhízás megelőzéséhez fontos a negatív energiamérleg fenntartása, melyben a rendszeres fizikai testmozgás és a megfelelő életmód segíthet. A kóros kövérség ráadásul nem csak esztétikai problémákat vet fel, sokkal fontosabb, hogy számos más betegség kialakulását idézi elő. Mivel az elhízott emberek ízület- és izomrendszere túlzott terhelésnek van kitéve, nehezen mozognak, ezáltal egy ördögi kör alakul ki, ezért fontos, hogy még gyermekkorban megszilárduljon a helyes életmód és étrend.

Tudta?

- Magyarország lakosságának 28% elhízott, nálunk él a legtöbb kövér ember az Egyesült Államok és Mexikó után.
- A 2-17 éves korosztályban minden 5. gyermek elhízott.
- Nem az ünnepek alatt hízunk el! Ahhoz, hogy ez megtörténjen, rendszeres, rosszul rögzült napi és étkezési rutin vezet, ami nem alakulhat ki egyetlen hét alatt.
- A stressz, a környezetszennyezés és az alváshiány szintén hozzájárulhat az elhízáshoz.
- Az elhízásnak komoly pszichológiai következményei is vannak.
- Bizonyított tény, hogy ha valamiről azt hisszük, hogy diétás, akkor akár 30 százalékkal is többet megeszünk belőle.
- Gyermekek esetében nem a koplalás, hanem a mozgásban gazdag, helyes életmód segít.
- Kérjünk segítséget! Ha úgy érezzük, hogy egyedül nem tudunk megbirkózni az étrendünk megváltoztatásával, forduljunk szakemberhez!

Mit tegyünk?

Az orvos válaszol – Dr. Csoszánszki Noémi, gyermek gasztroenterológus szakorvos

A legnagyobb energiabevitelt a zsírok és szénhidrátok fogyasztása eredményezi, amiben a nem tápláló élelmiszerek és a helytelen ízérzet mellett a nem megfelelő konyhatechnológiai eljárások is szerepet játszanak. Például szomjúság esetén kifejezetten a vízfogyasztás javasolt, zsírban vagy olajban történő sütés helyett pedig válasszunk zsírmentes eljárásokat. Magas rosttartalmú ételeket fogyasszunk, ezek ízesítésénél fontos, hogy alacsony kalóriatartalmú önteteket használjunk. Próbáljuk a természetes ízekhez hozzászoktatni magunkat és az egész családot, így már egészen kisgyermekkortól az egészséges étrend ízlésvilága határozza meg az étkezéseket. A gyümölcsök esetében is oda kell figyelni a cukortartalomra, a banánt például túlsúlyos gyermek inkább ne fogyasszák, hasonlóképp a magas cukortartalmú aszalt gyümölcsök fogyasztása sem tanácsolt. Újabb kutatások szerint kisgyermekek esetében, konkrétan a tehéntej bevezetését javasolt 2-3 éves kor után megkezdeni, nem csupán az allergia, hanem az elhízás megelőzése érdekében is. Helyette használjunk például babatejet vagy erjesztett tejtermékeket, hogy elkerüljük a csecsemőkori túlzott fehérjebevitelt.